onsdag 29 juli 2009

Monteith’s Doppelbock Winter Ale

Kunde inte hålla mig igår kväll efter en hel dag ute på landsvägen, en Monteith’s Doppelbock Winter Ale fick det bli. Så vitt jag vet är det första ölet från Nya Zeeland som jag druckit. Väldigt söt flaska måste jag säga, vacker äldre stil på designen.



Färgen på ölet var mörkbrun, ungefär som Coca Cola. Skummet fluffigt och lade sig ganska snabbt. Doften innehöll lite karamell och en släng av något sötare, typ som kola. Lite kaffe fanns där också, eller iallafall något bränt. Ingen enorm doft som tog över hela rummet.

Smaken, ja den var inte heller sådär jätteintensiv utan ganska lagom. Normalt sätt kanske man kan förknippa en färsk vinteröl med lite mer tyngd. En hel del söt malt i smaken liksom karamell, kaffe samt mörk choklad. Avslutningen bjöd på en mild bitterhet. Munkänslan var lite tunn.

Klart mycket bättre än vanlig, trist lageröl men kanske hade jag hoppats på lite mer känsla och darr. Drickbar, absolut men ingen killer.

3,25/5

Inga kommentarer: