söndag 21 juni 2009

Rogue Chocolate Stout

Igår inmundigade jag en småtrevlig öl, nämligen en Rogue Chocolate Stout. Flaskan var stor, 650 ml så det tog sin lilla tid att få ner all vätska i magen. Apropå flaskan, etiketten var inte vacker tycker jag. Fast å andra sidan visste jag direkt att det var en Rogue, det går liksom inte att missa.



Föga förvånande var det rostad malt och en del kaffe i doften, även lite vanilj samt ljus chocklad. Förtjusande, verkligen! När vätskan blev varmare upplevde jag att doften av ljus chocklad blev lite tydligare.

Nästan alltid då man häller upp en stout blir man själaglad, så var fallet även igår. Ser verkligen ut som ett litet konstverk med den mörka vätskan och det härliga ljusbruna skummet.

Smaken var mer "brutal" än doften, rostade toner med en del sälta. Lakrits, kaffe och mörkare chocklad. Ganska sött med ett rätt balanserat intryck. Vätskan kändes ganska torr och kroppen får väl sägas vara medium. Avslutningen var tämligen bitter. På det hela en bra kaffestout, fast lite "tyngd" saknade jag allt. En hel flaska ensam var nästan för mycket, men å andra sidan stressade jag inte då jag drack ölen.

Nu dagen efter då jag för näsan mot flaskans öppning känner jag fortfarande fina toner av vanilj, ljus choklad samt lite rostade toner.

Betyg: 3,75/5

5 kommentarer:

Manker sa...

Den är trevlig den och blir oftast godare ju mer den får värma till sig lite i smaken.

Anonym sa...

Låter trevligt. Har en flaska ståendes tillsammans med lite schweizare och Stone/Nögne/Jolly Pumpkin... blir och dela med Fredrik någon dag, känns onödigt att klämma i sig allt själv.

Fredrik sa...

Det är en trevlig och prisvärd öl.

AndersAnd sa...

Absolut ett trevligt öl, man vet ju aldrig med rogue, tycker de kan klanta till det ordentligt med vissa sådär varannan gång men det här är en stabil stout som inte blir för sliskig.

Flaskan är förjävla ful hursomhelst..

Gyllenbock sa...

Manker: skoj med en till blogg, din har jag tidigare inte läst.

andersand: flaskan är snudd på kriminellt ful. :)