torsdag 11 juni 2009

Lindemans apple



Efter en dag full av städning, tvättning och annat elände var det dags för en belöning, närmare bestämt en Lindemans Apple. Kartongen med de 24 flaskorna hämtades på Systembolaget i Viksjö igår. Eddan, Silenzi och jag delar på kalaset. 434,40 för 24 flaskor, dvs 18,10 per styck. Flaskorna är på 25 cl och alkoholhalten på 4%.

I december då jag senast drack en Lindemans Apple gav jag ett mycket högt betyg, nämligen 4,5. Återstår att se vad det blir för omdöme denna gång.

Grumlig gyllengul färg, skummet är vitt. Doften domineras totalt av äpplen, en söt doft med en viss syrlighet. I bakgrunden finns även lite kanel. Just kaneldoften hittade jag inte i vintras, kan bero på att jag då redan hade druckit några rätt tunga pjäser.

Givetvis smakar ölet väldigt mycket äpple, men även svagt av kanel. Sött är det men även väldigt uppfriskande med en svag syrlighet. Ingen beska. Kanske inte sådär vidare spännande men väldigt lättdrucket och smaskigt. Skulle lätt kunna dricka ett antal en varm sommardag. Varför inte till en liten nätt efterrätt? Eller som aperitif? (hur ofta man nu dricker sådana?)

Har förstått att det är många som är lite skeptiska till Lindemans med tanke på sötningsmedlet. Onekligen vore det trevligare utan sötningsmedel, men men nu är det som det är.

Hursomhelst, jag tycker om den. 4,5 var lite överdrivet högt betyg, 3,75 är mer passande så det får det bli.

3 kommentarer:

Fredrik K sa...

Helt okej öl jue. Dock är jag lite bekymrad när de använder sötningsmedel etc i öl. Tycker det förstör intrycket lite, är något av en Aspartam-hatare.

Förresten så hittade jag Lindemans Apple i en konsumbutik i Degerfors. Dock låg alkoholstyrkan på magra 3,5% vill jag minnas.

Gyllenbock sa...

Ja, visst vore det bättre med en öl utan sötningsmedel. Men jag är för dålig på bryggeriteknik för att kunna sätta mig in i detaljerna.

Aspartam är inget för mig heller, dricker aldrig light-läsk, tycker inte om smaken.

Lars sa...

Varför köper du 25 cl-flaskorna? De är ju så små. Köp 37,5 cl Lindemans Cassis t.ex. så är det kork i flaskan. Jag föll direkt för Lindemans Gueuze redan på 80-talet. Har druckit alla förutom deras teöl (tea beer).