fredag 19 juni 2009

Alkoholfritt idag



Idag på självaste midsommar blir det noll droppar alkohol för mig pga av jobb i eftermiddag och kväll. Istället drack jag en ganska intressant öl igår, nämligen en Jolly Pumpkin/Nøgne-Ø/Stone/Special Holiday Ale, en öl som i måndags anlände till Systembolaget som en tillfälligt mitt-i-månaden-nyhet.

Jag tycker att det är lite småkul med de gränsöverskridande samarbeten som tycks bli allt vanligare, i detta fallet är det inga lallar-bryggerier som helst utan tre riktigt bra.

Lite udda att lansera en julöl, eller åtminstone vinteröl i mitten av juni men Systembolaget är som de är. Jolly Pumpkin/Nøgne-Ø/Stone/Special Holiday Ale är en kul på det sättet att ingredienserna är hämtade från de tre bryggeriernas lokala trakter, fast ändå inte riktigt. Enen är från Italien och inte Norge, men i alla fall från samma kontinent. Vill ni läsa mer om samarbetet ta då en titt här.

Nå, dags att skriva några ord om själva brygden. Färgen är mörkt brunaktig med ett litet skum, alkoholhalten ligger på 9%. En massa dofter attackerade näsan då jag sniffade på vätskan, bla mint, vingummi, en, apelsin, nötter och ingefära. Verkligen häftigt!

Smaken är mycket kryddig, vätskan kändes lite oljig. Lite portvinskänsla fick jag då jag drack ölen. Kroppen medium och halten kolsyra över medium. Munkänslan var verkligen mycket skön på denna öl. Alkoholen värmde behagligt och eftersmaken var lång. Lite lätt galen öl men samtidigt kul. Gillar man öl med mycket kryddor och annat smått och gott bör man prova denna. Nästan så att jag tyckte att det blev lite för mycket av det hela men bara bara nästan.

Ska se till att handla ett par flaskor till inför vintern. Tror nog att denna öl blir perfekt att dricka då det är slask och mörkt ute.

Betyg: 4/5

3 kommentarer:

Christer sa...

Alkoholfritt behövs ibland, särskilt när man ska jobba. Holday Ale låter gott, måste nog köpa mig ett par och kanske lägga undan till höst.

Carl sa...

Jag drack Holiday Ale med Daniel för några dagar sedan, har dock inte orkat skriva om den än.

Jag blev iaf väldigt besviken! Doften och munkänslan var toppen men smaken tyckte jag var väldigt tråkig. Inte alls vad doften lovade. Har en kvar hemma som jag kommer att lämna tillbaka. Ska köpa någon gammal Thomas Hardy istället för att lagra till julen.

Gyllenbock sa...

Carl: smaken var väldigt speciell, tyckte också att doften var bättre än smaken men därmed inte sagt att ölet smakade illa.