måndag 4 maj 2009

Franziskaner Dunkel Hefe-Weissbier



Mörka veteöl är vi inte bortskämda med i vårt avlånga land, därför var det förstås skoj att Franziskaner Dunkel Hefe-Wessbier damp ner hos vårt kära bolag i april. Såhär på våren är det läskande med veteöl, ännu mer läskande är det under sommaren. Veteöl har alltid haft en plats i mitt hjärta. Inte så spektakulärt, inte alls "brutalt" och som många av värstingarna från andra sidan pölen, nä bara skön öl i största allmänhet. Äh, nu ska jag inte bli sentimental.

Den dunkla Franziskanern har en småmysig färg, disigt brun. Doftar kryddor, kola samt lite syrligt. En ganska ok doft tycker jag.

Smaken är lätt syrlig, men tydliga inslag av kola, malt och jäst. Avslutningen innehåller lite peppar och kanske lite kanel. Den klassiska skumbananen som är så vanlig i veteöl finner jag inte i detta öl. Tycker att den dunkla varianten är lite mer fyllig än den ljusa, inte för att det säger sådär jätte mycket då veteöl inte kan beskyllas för att vara världens fylligaste öltyp.

Åh tänk om man skulle ha några Weißwurst som sällskap till ölet, ja hur fint vore inte det? Eller varför inte en fruktdessert? Ölet skulle nog passa alldeles utmärkt till det tror jag.

3,5/5

3 kommentarer:

Stefan - Beer Drivel sa...

Ja den här var inte dum. riktigt najs med lite veteöl i vårvärmen. Jag körde en provning av denna och deras ljusa veteöl i helgen. Fast jag föredrog den ljusa.

fajanen sa...

Jag har också provat båda. föredrog den mörka, men provade dem iofs inte tillsammans. Kanske ska göra det och se vad man tycker då.

Gyllenbock sa...

Har ni provat Helsinge Veteöl? Riktigt gott och det säger jag inte därför att jag råkar känna liraren som tagit fram receptet utan det är verkligen gott. Finns på Glenfiddich.

En annan klassiker är förstås Hoegaarden, fast då gäller det att tycka om koriander.

Veteöl är verkligen sommar för mig.