tisdag 12 maj 2009

Äventyr på de sju haven.



Tillbringade tisdagen i Stockholms vackra skärgård samt på Ålands hav. Avfärden var 07.45 imorse från Stadsgårdskajen ombord på Viking Lines färja M/S Isabella. Något större äventyr på de sju haven handlade det kanske inte om, däremot om en trevlig och lugn dagstur med två goda vänner. Åker man på en 12-timmars är det förstås en stor fördel om vädret är bra, att stå ute på däck och spana är alltid lika härligt.




I Mariehamn hinner man tyvärr inte gå i land, utan det blir ett snabbt fartygsbyte. Från Isabella till Amorella i vårt fall. De bägge systrarna är bra att åka med, inte så spektakulära men allmänt trevliga. Ombord på Amorella var det dags att äta smörgåsbord.



Till första förrättstallriken drack jag en Lapin Kulta, en öl som inte tillhör mina favoriter. Inte mycket till smak, men passar väl hyfsat till just mat och till varma bastubad. Till resten av måltiden drack jag läsk och vatten, det fanns även vin men det vill jag ej ha. Späd som jag är slog jag till med två tallrikar efterrätter, ja vad gör man inte för att öka vikten?



Smörgåsbordet var ymnigt vad gäller antal rätter, smakade inte så tokigt heller. Bäst var som alltid förrätterna. Enligt min mening har Silja Line lite bättre mat än Viking Line, men skillnaden är inte så stor. Känslan är att det här med smörgåsbord var en större "grej" på 1980-talet.

Efter maten var det dags att lyssna på finsk tango samt vila lite i aktersalongen. Väl där gjorde jag något ovanligt, beställde nämligen en drink.



"Finlandia Easy Breeze" hette den. 4 cl Finlandia Grapefruit Fusion, Cranberry Juice och Lemon. Smakade mest grape, riktigt läskande och svalkande efter den långa orgien vid smörgåsbordet. Skrev jag att magen stod rakt ut likt bogspröt på en gammal hederlig skuta?

Innan ankomsten till Stockholm besöktes taxfreebutiken. Tyvärr var utbudet av öl väldigt trist, köpte ingenting. Däremot fanns det en hel del intressant whisky bla sju olika sorter från Japan. Även några riktigt fina och exklusiva sorter. Dagens bästa köp var det åländska svartbrödet, kanske världens godaste bröd? Vill ni prova att baka ta då en titt på detta recept.




I taxfreebutiken showade ett gäng finska pensionärer, ja de såg verkligen ut att ha trevligt. Dansade gjorde de mest hela tiden. Tyvärr kunde jag ej bjuda upp denna gång pga en besvärande rygg, men vänta bara till nästa tur.



Tyvärr är det bara att konstatera att utbudet av öl var mycket blekt, i synnerhet i taxfreebutiken. Det handlade mer om kvantitet än kvalitet, inget som direkt chockerade mig. Men det spelar ingen större roll, en skön dag till havs var det hursomhelst. Nu skiner nosen så vackert rött, ja kan det egentligen bli bättre?

4 kommentarer:

Eddan sa...

Tack för en trevlig dag på sjön!
Som du säger, ölutbudet kunde varit roligare. Men det är som det alltid varit (och kommer vara) på dessa båtar.
Fast mitt köp av Mackmyra Special är jag nöjd med :-P

Gyllenbock sa...

Tack själv! Men tänk att fettisov som vanligt blev dretfull, ja dessa värmlänningar. :)

Anonym sa...

Whiskey från Japan är ju ingenting för apan. Trevligt reportage från mig utan apanage!

Länge sen jag åkte båt, (förlåt fartyg,
sjöng en låt), kastades ut i allra sista minut innan kojen..
ni hade inte med er hojen?

/ Apan utan hoj

Gyllenbock sa...

Hojen var inte med och tur var väl det.