torsdag 30 april 2009

Slag under bältet, Wells Banana Bread Beer?



Insåg att det fanns många öl kvar att prova från aprilsläppet på Systembolaget. Inte för att jag är direkt sugen på att testa dem alla, men några köptes i Jakobsberg igår. Onekligen hade jag hellre köpt öl på Ølbutikken, som bekant släppte de en hel del godsaker från Three Floyds.

Lite lätt skeptisk bestämde jag mig för att prova Wells Banana Bread Beer igår. Skulle det vara ett slag under bältet, eller skulle jag rentav go bananas då jag drack ölet? Innehållsförteckningen avslöjade dels majs och bananextrakt, kan det bli bättre?



Nå, nu ska vi inte ta ut något i förskott, faktum är att ölet doftade sött men inte så mycket banan som man kunde tro. Den mest dominerande doften var knäck, även en viss kryddighet fanns där någonstans. En tämligen svag doft, men inte så farlig trots allt.

Smaken då? Visst smakar det banan men inte sådär vidare kraftigt. Banansmaken är inte som hos tysk veteöl, dvs skumbanan utan det är mer likt riktig banan fast med vissa kemiska influenser. Kom att tänka på bananglass, smakar det egentligen banan eller bara kemikalier? Ölet är sött, lite knäckigt och brödigt. Ärligt talat är ölet inte sådär vidare gott, ingen total katastrof ala Titanics förlisning men ändå en katastrof på sitt egna sätt. Klarade faktiskt inte att dricka upp hela flaskan, inte så ofta det händer. Nä, bättre ölstunder kan man lugnt ha. Öl+banan, tillått mig fortsätta vara lite skeptisk.

1,75/5

6 kommentarer:

Christer sa...

Jag tänkte på Banana Skids, banankolan jag åt massor av andra halvan av 80-talet, blandat med hemgjord banankaka. Inte en riktigt lyckad kombination tillsammans.

fajanen sa...

Har en flaska stående i kylen som jag inte är speciellt intresserad av att prova. Förstår inte varför jag köpte den. Nåja, någon gång i framtiden lär jag väl få ta och dricka den.

Ottes sa...

Vänta bara tills du smakat Schneider Hopfen Weisse. Bland en bukett med humle ligger det tonvis med skumbananer. Men den var rätt ok ändå...

Ottes sa...

Nu har jag oxå provat Wells: Smakade mest beska (och då menar jag inte trevlig beska) bananskal, ganska vattnig dessutom. Artificiella tillsatser av bananextrakt är dessutom INTE godkänt, skall man brygga fruktöl skall det vara äkta vara!

Gyllenbock sa...

Nä, artificiella tillsatser kan man gott klara sig utan.

Anonym sa...

Wells banana bread beer var bland den godaste Ale jag druckit. Trist att det är beställningsvara numer på systemet. Finns på Londoner i Sthml dock om man går på puben.