fredag 10 april 2009

Påskölsprovning samt Vertical Epic 070707.

Provade några påsköl samt Stone Vertical Epic 070707 tillsammans med ett par filurer igår, ja kompisar alltså.



Påsköl är inte världens mest spännande öl, men några måste man förstås prova. Vi provade dessa:

Slottskällans Blåkulla Påsköl
Oppigårds Easter Ale
Nils Oscar Kalaspåsköl
Sigtuna Påsk Alt
Grebbestad Påsköl
Nynäshamns Pumpviken Påsköl

Först ut var Blåkulla. Jag tyckte att den doftade lite konstigt, bla en del parfym. Smakade lite kola och nötter. Tunnt på något sätt, ingen direkt höjdare och smaken försvann snabbt. Eddan tyckte att den doftade lite persika och att eftersmaken var mycket blek. Enligt Silenzi saknade ölet djup, men var ändå ganska ok.

Våra poäng: G: 2,5 E: 2,75 S: 2,75. (Helt klart en besvikelse)

Efter Blåkullan delade vi på en Oppigårds Easter Ale. Genast då jag doftade och smakade på ölet slog de bekanta tonerna från Oppigårds igenom, klart bättre öl än Blåkulla. Rostad doft med inslag av kaffe, lakrits och nötter. Trevlig beska och rätt fina grapetoner. "Helt annorlunda doft, luktar lite hö" var Eddans kommentar. Silenzi reagerade främst på beskan, ja ölet smakade inte alls dumt.

Poängen blev: G: 3,25 E: 3,25 S: 3,25 (Nästan så att man kan tro att vi var rädda för Stasiagenter med tanke på att ingen vågade bryta mönstret)

Tredje provade ölet blev Nils Oscars Kalaspåsköl. Bröd var det första jag tänkte på då jag sniffade på vätskan. Eddan tyckte att det doftade aska. Finns inte så mycket att säga om årets Kalaspåsköl, stabil men lite tråkig. Eftersmaken var ganska lång dock. Det var inte så att vi genast ville ha en till.

G: 3,0 E: 3,0 S: 3,5 (Typ medel sådär, varken bu eller bä)



Den fjärde provade rackaren blev Påsk Alt från Sigtuna Brygghus. Kola och rostad malt var det första doftintrycket, även lakrits, kaffe och choklad fanns i doften. Helt klart en inbjudande doft. Smaken var inte olik doften, det jag främst reagerade på var den tydliga smaken av kaffe i eftersmaken. Eddan gillade den sköna beskan i ölet samt att smaken satt kvar länge. Silenzi tyckte också om Påsk Alt.

G: 3,75 E: 3,25 S: 3,25 (helt ok tyckte grabbarna, riktigt ok enligt mig)

Grebbestad Påsköl stod näst på tur. Min första känsla då jag doftade på ölet var att jag lite smått började tröttna på påskölen, för i ärlighetens namn är det inte särskilt spännande. Inga våldsamma skillnader mellan de olika ölen. Nå, lite torkad frukt och kola kände jag, eftersmaken var kort. "Klen doft", enligt Eddan samt "lite sur och besk på ett dåligt sätt". "Lite avslagen", enligt Silenzi.

G: 2,75 E: 2,5 S: 2,75 (nja, ingen höjdare)



Sist ut av påskölen blev Pumpviken Påsköl från Nynäshamns Ångbryggeri. Klassisk kryddig nynäsdoft i bakgrunden var min initiala känsla. "Överlägsen doft", ropade Eddan nästan lika högt som Arkimedes då han för länge sedan skrek "Heureka". Trevlig beska samt lite fruktiga, kryddiga smaker med inblandning av kola.

G: 3,5 E: 3,5 S: 3,25 (bäst tillsammans med Påsk Alt)

Nja, som redan tidigare sagt är påsköl inte alltför intressant. Visst är de kul att prova men sex stycken var nästan för mycket. Inga våldsamma skillnader i doft och smak. Blåkulla var en riktig besvikelse, kanske det sämsta ölet jag druckit från Slottskällans.



Som avslutning på aftonen bjöd Eddan på Stone Vertical Epic 070707 från Stone Brewing Co. De öl jag druckit från Stone har varit mycket, mycket goda. Vertical Epic bryggdes för första gången 2002, tanken är att man 121212 skall vertikalprova de 11 olika årgångarna. Då de tidigare årgångarna inte lanserats på Systembolaget är det där med vertikalprovning väldigt långsökt, ja iallafall om man bor i Konungariket Sverige. Vertical Epic 070707 är stilmässigt en belgisk hybrid, en blandning av saison och tripel. Det låter väl rätt spännande?

Tyvärr var det inte särskilt gott. Nästan så att jag inte klarade att dricka upp ett glas. Den kryddiga doften var väl ok, men tyvärr var smaken för kryddig. Koriander är lite knepigt, blir det för mycket ja då blir det för mycket. Det var inte bara koriander utan även kardemumma, apelsinskal och en del annat i kryddningen. Eddan sade att "Vertical Epic var en riktig besvikelse, absolut inte prisvärt".

Mitt betyg: 2/5

6 kommentarer:

Ottes sa...

Tja, påskölen var mkt riktigt ganska slätstrukna i år. Jag och en ölvän testade oss igenom samma öl som ni och betygen låg i snitt mellan 2,8 & 3,6. Påsl Alt & Pumpviken i topp. Tyckte dock att Blåkulla gjorde sig bäst till påskmaten (mindre beska, ngt mer sötma).
Den Stone ni provade står på lut på lagret, får nog stå kvar lite till...

Gyllenbock sa...

Snart är påsken över, det är bra för då kan man återigen fokusera på annan öl.

Vertical Epic passade inte mina smaklökar, en riktig besvikelse.

Har du varit på OT?

AndersAnd sa...

Har också svårt för vertical epic 07, har en flaska kvar som ska få stå tills den mår dåligt, blir rutten och infekterad sen ska jag njuta..

fajanen sa...

Blev också besviken på Vertical Epic. Alldeles för mycket julkryddor tyckte jag. Påsk Alt tyckte jag väldigt mycket om men de andra påskölen var inte så spännande.

Ottes sa...

Jo, vi var på OT på annandagen. Drack St Rogue Red Ale, Hop Slam, 90 minute IPA & Anderson Valley IPA. Överlägset bäst var Hop Slam. Anderson var väl helt ok (doft av fjällsjö, smak av grape & persika) men knappast prisvärd.

Ottes sa...

Kunde förståss inte hålla mig utan hämtade in en Vetical Epic från förrådet. Och döm om min förvåning men jag gillade den! Doften av kardemumma var ingen höjdare men den sträva, torra och lite vinösa smaken var helt ok. Fina "belgiska" citrusdrag, dock utan den ibland förekommande och irriteraande jästtonen. Betyget blev 3,5.