tisdag 24 mars 2009

Sköna dagar på Malta.

Dagen efter att man kommit hem från en resa är det inte helt ovanligt att man tänker tillbaka på resan och resmålet. Malta är ett trevligt litet land, bättre resmål än vad jag på förhand trodde. Klimatet var behagligt, runt 16-17 grader, varmare i solen. Ett par av dagarna blåste det rejält, då kändes det förstås svalare.

Har jag nu räknat rätt är Malta land nummer 45 som jag besökt, det börjar bli en del men fortfarande har jag tex närmare 20 länder i Europa kvar att besöka. Ett litet mål i livet är att ha besökt samtliga europeiska länder, frågan är bara om det kommer att ske? Länk till mina flygresor under 2000-talet. En praktisk och bra sida, annars är risken stor att man till slut glömmer bort var man varit.

På Malta var jag tillsammans med farsan, vi brukar göra en gemensam resa lite då och då, far och son. Kul är det då vi båda gillar att ta det lugnt, att sitta på en bänk i en timma och bara titta på havet är inget vi blir rastlösa av.

Ännu en gång bodde vi på Radisson SAS, helt klart min favoritkedja vad gäller hotell. Man vet vad man får och framförallt är det lägena på de olika hotellen som nästan alltid är kanon.

Radisson SAS Bay Point Hotel ligger i St Julians, ungefär 10 kilometer från Maltas huvudstad Valletta. St Julians tillsammans med närbelägna Sliema får sägas vara huvudorterna vad gäller restauranger och nöjesutbud på Malta. Nedan följer några bilder på hotellet:

Hotellet byggdes 1997 och den senaste renoveringen skedde 2004. Fanns ett antal pooler (både inomhus och utomhus), ett par tennisbanor, ett antal restauranger och barer. Ungefär vad man kan förvänta sig av ett Radissonhotell med andra ord. Omgivningarna var rätt fina med framförallt havet som den stora stjärnan.

Rummet var helt ok, men några anmärkningar har jag. En papperskorg i rummet hade inte varit fel. Även en fåtölj eller en skönare stol att sitta på hade varit fint. Dessutom var badrummet lite trött, höll ungefär 3,5-stjärnig klass enligt mig. Boendet är ganska viktigt då jag är ute och resor, men brukar ju trots allt tillbringa en hel del tid på rummet. På Radisson SAS ingår bredband på rummet, det är förstås suveränt.

Vad gjorde vi då på Malta? Visst tog vi det lugnt och njöt av solen och utsikten men lite smågrejer hann vi med, bla ett par turer till Valletta.

På fredagen tog vi taxin, den turen kostade 17 euro. På lördagen åkte vi med lokalbussen, en gammal engelsk historia från 1960-talet. Ungefär 50 cent kostade bussturen. Visst går det fortare att åka taxi men priset talar helt klart tills bussens fördel, dessutom var det en viss kultfaktor att åka med en gammal buss. Fast att göra det på sommaren är kanske inte lika skoj, då är risken för enorma LP-skivor mycket stor.

Man kan även åka färja mellan Valletta och Sliema, en tur som tar ungefär 5 minuter och kostar inte många kronor. Att åka båt är alltid kul för då får man lite annorlunda perspektiv på saker och ting.

Sliema är tillsammans med St Julians de stora turistområdena på Malta, ett otal restauranger och hotell är belägna i de orterna. Sliema har en fin och lång strandpromenad.

Valletta är en liten stad med drygt 7000 invånare, staden är gammal. Staden har en stor affärsgata, muren som omgärdar Valletta är mäktig. Det är rätt kul att gå omkirng i staden, men det kan bli ganska jobbigt. Kan bara tänka mig hur det är på sommaren då det är riktigt varmt. Anledningen till att det kan bli jobbigt är stadens stora höjdskillnader, jag förstår inte riktigt hur gamlingarna kan ta sig fram i Valletta med tanke på alla branta stigningar. Några timmar och så har man sett det mesta av Valletta. Åker man till Malta är mitt tips att bo vid kusten utanför Valletta, ty själva Valletta är inte sådär jättespännande efter ett tag.

Det mesta av vår tid tillbringade vi alltså i St Julians och Sliema. Valletta är helt klart värt ett besök eller två men framförallt St Julians tyckte jag var mycket mer intressant. Det var där vi åt de flesta av våra måltider, bla en mycket god pasta på restaurang Paparazzi. Riktig god pasta med riktig korv samt inhemsk ost. Maten var lite billigare än hemma i Sverige. Maltas nationalrätt, kaningrytan Stuffat Tal-Fenek åt vi ej. Att äta kanin låter inte riktigt som det mest givande i livet. Det inhemska ölet var som jag tidigare skrivit ingen hit.

Den enskilt godaste måltiden åt jag på Radisson, en otroligt bra och välsmakande hamburgartallrik. Perfekt kött och kul samt lite annorlunda idé med focacciabrödet. Oftast är det enkla det godaste.

Mars är tidigt på säsongen men ändå var det många turister på Malta redan nu, många äldre britter men framförallt mycket folk från Italien. Sicilien ligger nära Malta, färjan över tar inte många timmar. Apropå på italienare, då farsan och jag låg och jäste vid inomhuspoolen iförda baxbyxor låg även ett gäng italienare där fullt påklädda trots den varma och fuktiga luften inne vid poolområdet. Några av italienarna lade t o m in sina stövlar i bastun. Det finns folk och så finns det folk.

Annars får väl resans största negativa incident anses vara då jag återigen lyckades trampa på hundskit, det börjar ske lite väl ofta nu tycker jag. Skyltarna tycks ej hjälpa.

Malta var som sagt ett positiv överraskning. Kan bara ana vilken fart det är där på sommaren med alla turister och ungdomar som är nere på språkskolor. Ibland undrar man lite försynt varför man inte bor vid Medelhavet?

Hejdå Malta, vi kanske ses igen?