söndag 22 februari 2009

Istanbul söndag 22/2-2009.

Söndagen började med en sedvanlig hotellfrukost. Därefter var det lite relaxande på rummet då vi valde att följa första halvlek av söndagens hattrickmatcher. Har man gratis bredband på rummet får man ta sig lite friheter.

12.30 tog vi båten till Asien, ungefär 7 kronor kostade det att åka över. En rätt häftig känsla att åka från Europa till Asien då man befinner sig i samma stad. På den asiatiska sidan knallade vi omkring lite innan vi tog en annan båt till Europa igen, denna gång var siktet inställt på Topkapipalatset.

Det är verkligen ett måste att åka båt då man är i Istanbul, billigt och med imponerande vyer. Vädret var bättre på söndagen än i lördags, fortfarande molnigt med knappt någon regn. Vintern i Istanbul är ganska blöt, snö förekommer men är inte alltför vanligt.

Innan Topkapi intog vi en enkel döner ute på gatan. Maten är mycket billigare i Istanbul än i Stockholm, förstås väldigt trevligt. Topkapipalatset ligger väldigt vackert, stort det är palatset. En ok sevärdhet, men personligen tycker jag att Hagia Sofia var mer imponerande. Topkapi-området är så stort att det är svårt att få en överblick över hela härligheten, dessutom var det betydligt fler turister i Topkapi än i Hagia Sofia. Kan bara ana hur det ser ut under högsäsong.

Efter Topkapi kom dagens hjälteinsats, vi gick ungefär nio kilometer till hotellet. Det är bra för magen med lite motion. På vägen till hotellet gick vi över Galatabron, där var det väldigt många män som fångade fisk. Såg väldigt kallt ut att stå där och fiska, men fiskare är förstås ett tåligt folkslag.

Väl framme på hotellet blev det ett par timmars vila. Det tar lite på krafterna att vandra omkring i en storstad av Istanbuls kaliber, intrycken är många. Gillar verkligen folklivet i staden, ett skönt myller. Mycket liv och rörelse men ändå ganska lugnt på något märkligt sätt.

En Efes Dark drack jag under vilan. Ännu en besvikelse, lite bättre än den ljusa men inte mycket att hurra över. Påminde lite om en Newcastle Brown Ale, men blekare på allt. Nä, det turkiska ölet är ingen höjdare. Efes Dark ger jag 2 kebaber av 5. Under de tre nätter som jag var i Istanbul drack jag sammanlagt tre öl samt en Raki. Är inte ölet gott och intressant, ja då avstår jag gärna från att dricka.

Kvällen avslutades med lite fotande nere vid vattnet, därefter kvällsvard. Måltiden var mycket bra, billig och välsmakande. Finns många ställen i Istanbul med inkastare, något jag inte tycker om. Brukar alltid försöka undvika sådana ställen. Inkastare och trilskande taxichaffisar kan man gärna klara sig utan.

Istanbul är ett resmål jag gärna åker tillbaka till, men gärna under en varmare årstid. Gissar att september eller oktober är den ultimata tiden att åka hit. Nästa gång jag är här måste jag försöka gå på fotboll, tänk att se en het derbymatch, ja det vore riktigt skoj.

Känns som att jag även skulle kunna åka tillbala till Istanbul enbart för matens skull, fantastiskt gott! Ja, det är verkligen en härlig stad, gigantiskt stor. Nog den största staden jag besökt förutom Tokyo.

Det var lite dramatik då vi på måndagen klockan 13.00 tog en taxi till flygplatsen. Vi räknade med att resan skulle ta max 45 minuter, men den tog närmare två timmar. Först trodde vi att det berodde på en olycka, men det verkar som att det hela handlade om extra poliskontroller, det var visst lokala val i Istanbul på måndagen. Hade förstås inte varit kul att missa flighten hem, men allt gick bra till slut. Taxichauffören var så nervös att han blev tvungen att lugna sina nerver med en cigg. Han fick ganska rejält med dricks av oss, det förtjänade han. Kan inte ha varit kul att köra i den kaotiska trafiken.

Under lördagen och söndagen såg och framförallt hörde vi bilar åka omkring i Istanbul med högtalare och bilder på gubbar. Vi visste inte riktigt vad det var för något men nu lite senare inser jag att det var valpropaganda.

Avslutningsvis några prisexempel:

Taxi flygplats till hotellet (ca. 2 mil): 40 THY (med lite dricks)
Taxi från hotellet till Hagia Sofia (ca. 9km): 15 THY (med lite dricks)
Inträde Hagia Sofia: 20 THY
2 öl samt 2 Raki: 22 THY (med lite dricks)
Båtbiljett från Europa till Asien: 1,40 THY
Kebab och dricka vid gatustånd: 3,25 THY
Inträde till Topkapi: 20 THY
Middag, 2*mixtallrik med dricka och sallad: 35 THY inklusive dricks.

Vi räknade med att en 1 THY motsvarade 5 SEK.

Att resa är verkligen livet, jag vet inte riktigt varför jag älskar det så mycket. Det är som ett gift, ju mer man rest desto mer vill man resa, ja så är det iallafall för mig.