tisdag 10 februari 2009

Indianviken Pale Ale

Tisdagkväll, då är man värd en belöning. Varför inte en Indianviken Pale från Nynäshamns Ångbryggeri?



Ölet har en intressant doft, fruktig och maltig med inslag av diskmedel. (dock inte negativt menat). Skummet är stort och skumresterna lägger sig fint på glasets insida. Färgen på ölet är guldaktig och ganska grumlig. Ser helt klart inbjudande ut.

Smaken då? Ölet har en tämligen stor kropp och vätskan är torr. Sött med inslag av nötter, rök, kola och kardemumma? Eller nja, jag vet inte om det är just kardemumma men någon krydda är det helt klart. Förstås rejält med humle. Lite grape hittar jag också, men inte alls på samma sätt som igår då jag drack en Sierra Nevada Celebration. När jag svalt vätskan kommer där en härlig efterbeska, lite av en kick. Eftersmaken är lång med ett tydligt inslag av något sött. Jag blir väldigt sugen på något sött efter att ha druckit Indianviken.

Helt klart ett gott öl, ett av de bättre från Nynäshamn. Borde finnas i det ordinarie sortimentet på Systembolaget.

Betyg: 4

3 kommentarer:

dempa sa...

Jag tycker den är riktigt trevlig, en av de bästa svenskarna i mitt tycke.
Har en näve av halvbrorsan i en kasse stående här brevid mig - Ålö. Lika fin den!

Fredrik sa...

Jag köpte in lite indanviken till krogen när jag köpte mina 10 kartonger dipa, kan vara kul att jämföra båda är riktigt bra.

/Fredrik

Gyllenbock sa...

Ålö tycker jag är snäppet vassare än Indianviken, men det är väldigt jämnt skägg mellan dem.