lördag 7 februari 2009

Belgoträff



Idag besökte jag Uppsala, anledningen till det var att Svenska Hembryggareföreningen anordnade en hembryggarträff med tema belgiska öl, Belgoträff. Det var första gången som jag var med på en sådan träff, visste inte riktigt vad som väntade.

Innan jag kom till lokalen där Belgoträffen ägde rum var jag förstås tvungen att gå in på Systembolaget för att titta på utbudet, valde butiken i Svava. De hade många olika öl, fyra olika från Slottskällans. Fick tips om att Grand Hotell Hörnan har ett fint utbud av öl från Slottskällans. (tydligen är ägarna delaktiga i bryggeriet så det är inte så konstigt om utbudet är bra från just det bryggeriet). Nästagång jag är i Uppsala ska jag ta och titta in på hotellet. Nu hann jag inte då jag var tvungen att halvspringa till tåget mot Stockholm.



25 brygder medverkade, många olika stilar var representerade, bla "Belgisk wit", "Tripel", "Supersaison", "Fruktklambic". Ett flertal fantasifulla namn på de olika brygderna, eller vad sägs om Abbaye de Knutby, Donker Kong mfl. De flesta av ölen höll god klass, några var rentav mycket goda. Jag är mycket imponerad av folk som brygger så god öl i hemmets enkla vrå.



Vi som gick omkring och provade dessa öl fick om vi ville rösta på de tre bästa. Godaste ölet enligt folket blev "Big Bertha Blond", en ljus stark belgisk ale. Expertjuryn, där bla Jan-Erik "Janko" Svensson medverkade tyckte att "Lucky Duck X" var den godaste ölen, även det en ljus och stark belgisk ale. Mer om resultaten går att läsa här.

Min egna favorit var en Tripel med namnet "De Volle Maan Tripel". Ölet hade lagrats i över två år, hade säkert blivit ännu godare med ytterligare några års lagring. Som vanligt är det svårt för smaklökarna att hänga med efter att man provat fler än 15 öl, men kul det är det förstås.



Dagens mest överraskande grej var då en man i min ålder frågade om det är jag som är Gyllenbock. Japp svarade jag utan att veta vem det var som frågade. Det visade sig vara Jonas, liraren som har bloggen Öl i Stockholm. Kul att träffa en annan bloggare, men jag måste erkänna att jag initialt blev lite paff.



Helt klart en trevlig och lagom seriös tillställning. Det hela höll på mellan 13-17. Blev rätt många intressanta samtal om öl, kul är det att konstatera att många kan väldigt mycket om öl. Belgisk öl är verkligen spännande, variationen är mycket stor mellan de olika stilarna. Jag kommer definitivt att att hålla ögonen öppna och se till att passa på att prova olika goda öl vid framtida hembryggareträffar.

5 kommentarer:

soppor ur ett äktenskap sa...

Hej, hej.
Läste ditt inlägg för en tid sedan om det Laitilaöl du druckit. Intressant, och jag håller med dig. Mest fascinerande tyckte jag dock var att du som stilmedveten till 100 procent drack ölet ur ett finskt glas från Iittala. (Ultima Thule, design Tapio Wirkkala).
Grattis till den finessen.
Har tyvärr inte själv lagt in nåt ölinlägg på länge, men det kommer snart. Nästa vecka! Lovar!

Gyllenbock sa...

Hej där!

Ultima Thule-glasen är verkligen klassiska, mycket fina tycker jag. Att sitta med ett sådant glas samtidigt som man tittar på aurora borealis är väldigt fridfullt.

Läste att du i december drack en Slottskällans Imperial Stout. Lagrar man den blir den bara bättre.

soppor ur ett äktenskap sa...

Jepp, det kan jag tänka mig. Dessutom är ölhumöret avgörande i många fall. Vissa dagar sitter det ju helt enkelt bättre med en sort än med en annan...

Jonas sa...

Kul att ses.

Gyllenbock sa...

Jonas: absolut! Ska ni iväg till Portland? Det låter jävligt skoj!