lördag 10 januari 2009

Jämtlands IPA

Jämtlands IPA finns på Systembolagets beställningslista, ölet var en nyhet under Stockholm Beer Festival 2008 i Nacka. Jag provade 15 cl under den festivalen, tyckte att ölet var gott.



På flaskans etikett står det att ölet är en brittisk IPA med amerikansk västkustfinish. Anledningen till den beskrivningen är att ölet innehåller brittisk kornmalt samt nya amerikanska humlesorter. Alkoholstyrkan ligger på 5,5%.

På något sätt känner jag redan på doften att detta är ett öl från Jämtlands bryggeri, det är något som jag inte riktigt kan sätta fingret på som gör att doften känns så bekant. Förutom "Jämtlandsdoften" doftar ölet bröd och lite citrus. Färgen är som mörk äppeljuice. Skummet är stort men lägger sig ganska fort. Efter att ha druckit av ölet ligger det kvar lite skum här och där på glasets väggar.

Ölet smakar en del kola och grape, speciellt det sistnämnda är ingen sensation vad gäller smak i en IPA. Beskan är hög men inte extrem, dallrar rätt skönt på tungan då man låter vätskan fara runt i munnen. Eftersmaken är behaglig utan att sitta kvar alltför länge.

Jag vet inte riktigt, ölet är helt ok men inte förknippar jag detta med en IPA. Känns som att något saknas, vad sägs om mer humle? Finns inget extra i denna IPA, en ganska försiktig variant. Vem vet, detta kanske är en produkt som främst är tänkt för de stora massorna? Hercules som jag drack för en vecka sedan var oändligt mycket bättre, ok att det är en DIPA men ändå.

3,25/5

På bryggeriets hemsida står det inget om denna IPA, svagt tycker jag. Överhuvudtaget tycker jag att det är många bryggerier som har tämligen undermåliga hemsidor, sämst av dem alla är Nynäshamns hemsida. För det mesta vill man gärna läsa mer om ölen man funderar på att köpa eller köpt.

9 kommentarer:

Weine sa...

Tycker du beskriver denna öl på ett utmärkt sätt.

Som jag har nämnt här tidigare, ganska tråkig men smakar absolut inte illa.

Gyllenbock sa...

Lite tråkigt att de inte tog ut svängarna lite mera. Vore verkligen underbart om det fanns åtminstone en svensk IPA som höll mycket hög klass.

Weine sa...

Det finns ju grym svensk IPA från Närke och Dugges.

Dugges är ju också beställningsvara om man inte bor runt Göteborg för då kan man ju åka till Mölndal och köpa dem på hyllan på systembolaget. De har ju dock som bekant haft problem med infektioner vid flasktappningen.

Gyllenbock sa...

Jo, det har du rätt i. Jag menade att jag skulle vilja se en i det fasta sortimentet. (glömde skriva det)

Tyvärr är det långt till Mölndal om man bor i Stockholm. Förresten hur går det med Dugges, har de kommit igång med produktionen igen?

AndersAnd sa...

Då vet jag att jag inte behöver "jaga" ifatt detta ölet, låter inte riktigt som min stil.

Annat svenskt jag ser fram emot att testa är Oppigårds Single Hop och Indian Tribute, utöver Dugges och Närke så brukar ju Oppigårds vara ganska generösa med humlemängderna.

Håller med angående hemsidor, det är via sådana vi hittar den mesta informationen nuförtiden, att inte ha någon vettig är nästan att inte existera (typ.)

Weine sa...

Gyllenlock: Jag misstänkte att du menade fasta sortimentet men då Jämtlands IPA ligger i beställningssortimentet liksom Dugges tänkte jag provisera lite ;)

Andersand: Precis när jag la in min kommentar kom jag att tänka på Oppigårds. De gör många intressanta produkter, helt klart.

Jag ser också fram emot Single Hop och smakade Indian Tribute på fat i somras. Mycket trevlig.

Weine sa...

Glömde nämna det jag vet om Dugges. Senast i fredags diskuterade jag detta med personalen på Delirium. De trodde problemen kvarstod. Vilket nog stämmer då faten kommer ut i till krogarna men systembolaget i Mölndal har inga flaskor på hyllorna.

Var på Bryggeribesök på Dugges i november. Då hade de leverantören av flasktappningsmaskinen på plats för total ombyggnad och sanering. Tråkigt då jag gillar Dugges produkter.

Fredrik sa...

Vad jag hört så kommer nog Dugge snart att börja brygga på flaska igen, men än så länge får vi hålla till godo med fat, det levereras som vanligt.

/Fredrik

Gyllenbock sa...

andersand: nä, att springa så att svetten sprutar för att få tag på detta öl behöver man ej göra, däremot väl värd att prova om du råkar få syn på en flaska eller ett fat.

Oppigårds Indian Tribute är mycket god.

Weine och Fredrik: låter bra att Dugges fatöl levereras som vanligt, vi får hålla tummarna att de snart är igång med flaskorna. Mer Dugges åt folket!