tisdag 13 januari 2009

Innis&Gunn Oak Aged Beer.



Jag minns hur spännande det var då jag första gången läste om Innis&Gunn öl, lagra öl på fat hade jag inte hört talas om tidigare. När jag väl smakade deras öl blev jag lite besviken, smaken var klart annorlunda och mycket söt. Typiskt "antingen älskar man det eller så hatar man det".

Fick en flaska Innis&Gunn Oak Aged Beer i julklapp (tack för alla ölen Annika och Tommy). Spännande värre att prova ölet igen efter flera års uppehåll.

Innan tappning på flaska har ölet alltså lagrats på ekfat (som innehållit bourbon), i 30 dagar för att vara exakt. Efter de 30 dagarna töms faten och ölet får vila i ytterligare 47 dagar.

Då jag doftar på ölet känner jag en rätt trevlig söt doft, men med vissa inslag av diskmedel? Smaken är mycket söt med toner av kola, honung, vanilj och lite malt. Kom att tänka på godis, ja så sött är ölet.

Eftersmaken är inte alltför lång och ölet är lättdrucket, lite tunt. Beskan är inte alltför hög. Måste säga att jag snabbt "tröttnar" på ölet, vet inte riktigt varför men så är det. Blir nog lite för mycket av det hela, det sötsliskiga tilltalar mig inte riktigt. Helt klart doftar ölet godare än vad det smakar.

Det bästa med detta öl är designen på flaskan, där har de verkligen lyckats.

Betyg: 2/5

Har ingen större brådska att prova Innis&Gunn Oak Aged Beer igen.

4 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...

Det är lite svårt att ta Innis & Gunns bourbofatslagring på allvar efter att ha klämt några flaskor Goose Island! =)

Gyllenbock sa...

Verkligen! Goose Islands Bourbon Country Stout är bland det godaste jag någonsin druckit. Där snackar vi om himmelriket.

dempa sa...

Innis & Gunn tycker jag är riktigt dålig, och då menar jag nog alla 3 sorter jag testat.

Som "nybörjare" inom IS-världen måste jag säga att Goose's Bourbon County Stout kändes.. som något syndfullt, hedniskt men samtidigt tilltalande, jag fick nästan dålig samvete när jag drack den. Svårt att förklara, jag går inte in mer på det än så :)

Gyllenbock sa...

Tycker inte heller att någon av Innis&Gunns öl imponerat. De har alla en konstig smak som jag inte uppskattar.

Haha, ja Goose Islands Bourbon Country Stout är verkligen en mäktig upplevelse. Djävulen som leker med himmelriket på något sätt? Giftermålet blir perfekt i det fallet.