måndag 26 januari 2009

Chimay blå 2008



Efter en dryg vecka utan en droppe alkohol drack jag i lördags en Chimay Blå 2008. Det är ett tag sedan jag drack en Chimay. Ja i ärlighetens namn är det rätt sällan jag dricker belgisk öl.

Chimay är som vi alla vet en trappistöl.

Färgen är mörkt brun med ett stort skum, gäller att vara lite försiktig då man häller upp ölet. Doften är svagt bränd med inslag av kola och något jag inte riktigt kan avgöra vad det är. (Trocadero?)

Smaken är ganska kraftig och tämligen söt med fruktiga inslag. Alkoholhalten är väl gömd. Eftersmaken är ok. Stabilt öl utan att vara allra högsta klass. Lite för tunnt för att få de högsta poängen. Beskan kändes ganska mild. Misstänker att ölet blir bättre efter 3-4 års lagring.

Funderar helt klart på att köpa ett antal Chimay för lagring.

Betyg: 3,5/5

5 kommentarer:

AndersAnd sa...

Jag tyckte faktiskt 08'an färsk var betydligt bättre än 07'an färsk. Har provat ett par äldre flaskor och det är en helt annan sak, tycker inte det är wow i vilket fall som helst dock men så fort jag har fått en riktig källare redo så ska jag ändå gömma undan en bunke flaskor. Alltid kul att testa "gradvis" vad som händer med åren

Ottes sa...

Jo, Chimay är väl ok som färskvara men om du hittar en lagrad Chimay Grand Reserve så köp den, den gör sig utmärkt som lagrad. I somras drack jag en 01:a. 75cl, fruktig doft med inslag av dadlar & fikon ur flaskan, i glaset framträder jästa russin & övermogen banan. Smaken är len & mjuk, innehåller russintoner och gränsar till portvin.

Anonym sa...

Har inte testat 08an än. Får väl köpa en flaska och testa någon gång. Har en 07:a som står på lagring för tillfället. Minns att jag gillade den färsk förra vintern, men jag älskar verkligen 99:an som ju kom på bolaget förra året. Drack en i höstas på Bishops som var helt fantastisk.

Gyllenbock sa...

Tyvärr missade jag att köpa några 99:or, men planen är att köpa ett antal färska och låta de stå i ett antal år.

Anonym sa...

Ja, jag missade den också där, tyvärr. Har bara druckit den på krogen ett par gånger :)