onsdag 3 december 2008

Oak Aged Yeti Imperial Stout och Stone Imperial Russian Stout.


Tillsammans med min kamrat Eddan provade jag på onsdagkvällen Oak Aged Yeti Imperial Stout samt Stone Imperial Russian Stout. Typiska onsdagsöl, eller vad säger ni? Bägge två är mycket goda, men vi hade bägge Yetin som vinnare.

Yetin har en härlig, tjockflytande karaktär. Ölet är svart. Doftar kaffe, choklad och "stout". Yetin har en kraftig och fyllig maltig smak, därefter kommer en ljuvlig eftersmak av bla kola och lite vanilj. Eddan tyckte att: "Yetin var nog en av dom godaste jag druckit. Vilken fyllighet!" Nästan lite kusligt att man knappt känner alkoholsmaken trots att ölet inte behöver skämmas med sina 9,5%.

Betyg 4,5/5



Efter en stunds vila delade vi på en flaska Stone Imperial Russian Stout. Ölet har en IBU på 90+, Yetin är lite mer blygsam med sina 75. Även Stone har en underbar trögflytande svart vätska. Det är snudd på konst att se vätskan rinna. Doften är helt annorlunda jämfört med Yetin, ändå finns där många gemensamma nämnare såsom kaffe och choklad.

Märkligt nog kändes inte beskan alltför våldsam, vid klunk två kändes det lite mer. Ölet är väldigt gott, men känns lite "råare" än Yetin, inte lika mjukt. Alkoholen känns lite mer. (10,8%) Det är sannerligen inte lätt att förklara det här med smaker. Lakrits, choklad och eldighet. Eftersmaken är lång och behaglig.

Betyg: 4,25/5

Imperial Stout är verkligen en härlig typ av öl, inte den optimala törstsläckaren men vill man njuta av en öl under lång tid är det alldeles perfekt med en Imperial Stout.

6 kommentarer:

Fredrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Det måste varit en trevlig provning, jag tror nog också att jag hade föredragit yeti???

Provade espresso yeti i Stockholm den var också mycket god.

/Fredrik

AndersAnd sa...

Jag har inte testat dem mot varandra (hade varit kul och sjukt gott dock!) men Yetin tycker jag är en karaktär med stora håriga ballar under en jävligt fin kostym. Stones imperial stout är lite mindre bordus, lite mer anonym och lite mer bara "svart kostym" så spontant sett så föredrar jag nog också Yetin då jag gillar när mina imperials slår en lite på käften. Samtidigt har jag en känsla av att stones är ett bättre lagringsexemplar.. återstår bara att se..

Gyllenbock sa...

De var en kul provning, perfekt att testa två mot varandra, då inser man verkligen hur olika de är.

Bägge två är mycket goda, men det var något i Yetin som gjorde att den vann.

Kul med Imperial stout är att de under provningens gång ändrar på karaktären, måste vara värmen som gör det?

Anonym sa...

Där ser man! Nu har jag inte testat dessa bredvid varandra, utan med en 10 dagars mellanrum eller så. Jag föredrar helt klart Stone som kändes betydligt mer balanserad och söt jämfört med Yetin som jag tycker var för besk. Konstigt att man kan uppleva det så olika. Om Yetin kommer tillbaka någon gång får jag väl ge den en ny chans kanske... men tja. Jag vet inte.

Gyllenbock sa...

Det är verkligen intressant att man kan uppleva saker och ting helt olika, men så är också våra smaklökar väldigt avancerade "maskiner" för att inte tala om vårt luktsinne. Är man tränad kan man skilja på mellan 3000 och 4000 lukter.