torsdag 11 december 2008

Reseåret 2008, del 2. Svalbard och Sofia.

Då var det dags att skriva den andra delen om det tämligen spektakulära reseåret 2008.

Svalbard, 15-19/5.



I mitten av maj bar det av till Svalbard
närmare bestämt den 15:e. Kändes lite märkligt att åka tillbaka till vintern då grillandet redan kommit igång härhemma. (det går förstås alldeles utmärkt att grilla även på vintern, men ja ni förstår vad jag menar hoppas jag)

Flygresan gick via Oslo och Tromsö med SAS. En alldeles fantastisk flygresa rent utsiktmässigt. Mitt tips är att verkligen ha en fönsterplats då man flyger över Norge. Finns det verkligen något land på denna jord som är lika storslaget och vackert som Norge?

Det snöade lite lätt då vi anlände till Longyearbyen, de vackra omgivningarna syntes inte i snöfallet. Första dagen gick åt att bekanta sig med omgivningarna. Longyearbyen är inte stor stad, men utbudet av restauranger och pubar är ändå rätt stort då det är ganska många turister som hittar dit.



Dag två började med mulet väder men ganska snart blev det strålande solsken, ja det var det under resten av vår vistelse. Värt att notera att det redan i maj är midnattsol däruppe. Det strålande vädret var verkligen passande då resan höjdpunkt skedde under dag två, nämligen hundslädetur ut i vildmarken. Vi var åtta turister som först fick byta om till overaller innan vi begav oss ut till hundgården för att bekanta oss med hundarna. Hundarna var glada och än gladare blev de då de insåg att de skulle få bege sig ut och valla turister.



Efter att vi kopplat fast hundarna (sex hundar per släde) begav vi oss iväg. Verkligen underbart att åka hundsläde, dels att få sitta i själva släden samt att styra och bromsa. (vi fick turas om) Den totalt orörda och vilda naturen var verkligen mäktig att få se, förutom våra egna ljud var det helt tyst, snacka om lyx! Fint väder, fina hundar, fin natur, ja det var verkligen en upplevelse. Kul också att efter turen få ge hundarna mat.




Efter fredag kommer lördag, en speciell lördag då det var Norges nationaldag, syttende mai. Första gången jag befunnit mig i Norge på deras nationaldag. Riktigt kul att se stora delar av Longyearbyens befolkning vandra till monumentet som hedrade de som föll under Andra världskriget. Vid monumentet hölls det tal och sjöngs nationalsång. Väldigt fin ceremoni enligt mig. På kvällen åts en mycket god nationaldagsmiddag på Radisson-hotellet.



På söndag åkte vi på en sightseeingtur runt Longyearbyen med omnejd. Svalbard Museum besöktes också.

Uppe på Svalbard kan man ägna sig åt en mängd aktiviteter, både under polarvintern och sommaren. Tyvärr såg vi ingen levande isbjörn under vårt besök. Störst chans att få se en sådan är om man åker på en kryssning längs Svalbards kust eller snöskoter.

Som bekant är Norge ett dyrt land, men just på Svalbard var priserna ändå rätt ok. Alkohol är billigt då det är en skattefri zon. Men för att få köpa var man tvungen att visa sin returbiljett tillbaka till fastlandet.

Bilden visar Longyearbyen strax efter midnatt:




Föga förvånande stod Mack för den största delen av ölutbudet. Helt ok öl utan att direkt briljera.

Flygresan hem på måndagen hade en oerhört okristlig avgångstid (04.50). Men å andra sidan måste jag säga att det är den vackraste flygningen jag varit med om, inte ett moln på himmelen. Det var verkligen sanslöst mäktigt att skåda isbergen och den eviga ödemarken från flygplansfönstret.



Sofia 19/6- 21/6.

En liten avstickare till ett ganska okänt ställe kan aldrig vara fel. Dessutom intressant att fira midsommar utanför Sveriges gränser.



Bulgariens huvudstad var inte världens mest spännande och intressanta resmål. Inga direkta sevärdheter, däremot en skön stad att bara flanera omkring i. Ibland är själva resan i sig den stora saken, bara att komma iväg några dagar där själva destinationen egentligen kvittar. Mat och dryck var mycket billigare än i Sverige.

Skönaste minnet är nog Turkiets sjuka vändning mot Kroatien i EM-kvarten. Satt på en uteservering och skådade spektaklet. Några lirare som höll på Kroatien var alldeles förkrossade, ja vem hade inte varit det i samma situation.

Vanligaste ölmärket hette Kamenitza. Det bulgariska ölet var ingen jättehöjdare, nä det handlade mest om klassisk ljus lager. Visst kan det vara gott i ett varmt klimat, men i längden tröttnar man.

Kioskerna i Sofia hade en rätt udda utformning vilket bilden visar:

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Hej vill du prova sam adams millennium kolla in min blogg för mer info.

mvh Fredrik

Fredrik sa...

Fina resbilder föresten :-)

Gyllenbock sa...

Är i Istanbul den 21/2.

Tack, ja det är alltid kul att ta lite foton. Än roligare vore det med en riktigt bra kamera.

Unknown sa...

Hej, jag är Gilbert Jim, som för närvarande bor i Texas City, USA. Jag är en änka just nu med fyra barn och jag fastnade i en ekonomisk situation i maj 2014 och jag behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka lån från olika låneföretag både privat och företag, men aldrig med framgång, och de flesta banker minskade min kredit. Men som Gud skulle ha det, blev jag introducerad till en Guds kvinna som en privat lånegivare som gav mig ett lån på 850 000USD och idag är jag en affärsägare och mina barn har det bra för tillfället om du måste kontakta något företag med hänvisning till att säkra ett lån utan säkerhet, ingen kreditkontroll, ingen co-signer med bara 3% ränta och bättre återbetalningsplaner och schema, var vänlig kontakta Alex Peter (besök webbplats https://alexpeter718.wixsite.com/alexanderfinancia). Han vet inte att jag gör det här men är så glad nu och jag bestämde mig för att låta folk veta mer om honom och jag vill också att Gud ska välsigna honom mer. Du kan kontakta honom genom honom genom att besöka hemsidan https://alexpeter718.wixsite.com/alexanderfinancia