måndag 8 december 2008

Snart dags för Nynäshamnsprovningen

I fredags köpte jag fyra flaskor Indianviken Pale Ale på Systembolaget i Söderhallarna, Stockholm.

Är det någon som jobbat på Systembolaget? De bägge herrarna bakom disken betedde sig aningen konstigt då jag frågade om jag kunde få köpa några Indianviken. De kollade på varandra och log lite, den ena av dem sade: -ööööh, ja det kan du väl få.

Undrar om det var någon annan ölnörd som strax före mig hade varit där och frågat?

Datumet för "Nynäshamnsprovningen" är lördag 27/12 om nu inget inträffar som gör att det måste ändras. 10 olika kommer vi att prova, nämligen dessa:

Yttre Gaarden
Pickla Pils
Sotholmen Stout
Ålö Ale
Smörpundet Porter
Indianviken Pale Ale
Bedarö Bitter
Landsort lager
Mysingen Midvinterbrygd
Bötet Barley Wine

Tyvärr saknas Mälsten Mild, Pumpvikens påsköl, Brännskär Brown Ale.

Sedan har Nynäshamn även tagit fram några andra öl enbart för krogen så vitt jag vett, tex Måsknuv Märzen och Stångskär Stout.

Är ändå nöjd med utbudet, det kommer att bli en kul kväll.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Blir lite avundsjuk på er Stockholmare, ni har ju inte bara landets bästa systembolag i staden utan också en uppsjö av andra butiker att besöka. Hemma har butikerna inte ens alla nyheter utan jag får ge mig av till Västerås för att vara säker på att få tag på "allt". Fick dessutom ta en sväng över Flen för att hitta några udda julöl. Just dessa var dock inga höjdare, Meantime Winter Ale var rejält sur vilket passade illa med dess övriga profil & Tokens Julefröjd spretade värre än en punkares frisyr. // Ottes

Anonym sa...

Just ja, vår hemsida ligger nere sedan ett drygt år tillbaka men vill du se hur den såg ut i sin glans dagar så gå in på: hem.passagen.se/hessel
Funderar närmast på att, precis som du, starta en ölblog, dock ej kombinerad med resor utan med musik! // Ottes

Gyllenbock sa...

Ibland har det sina fördelar att bo i Stockholm. Systemet på Regeringsgatan är verkligen bra.

Tokens har jag ännu inte provat, den tycks ha fått väldigt blandade omdömen.

Snacka om gammal kultsida!

Klart att du ska starta en blogg, det är alltid kul att läsa andras funderingar.

dempa sa...

AH, riktigt bra sortiment. Hade gärna varit med, men jag bor ju i Göteborg så.. :)