söndag 14 december 2008

Belgiska öl på Lilla Barkarby

Igår besökte ett par kompisar och jag krogen Lilla Barkarby. Det kryllar inte direkt av intressanta ölkrogar i Stockholms förorter så det var med en viss förväntan och spänning vi klev in i lokalen.

Krogen var ganska välfylld, det är alltid ett gott tecken. Lilla Barkarbys ölfokus ligger på Belgien, ett land vars öl jag druckit alldeles för lite av.

Ärligt talat tycker jag att krogens ägare (det var han som tog våra beställningar) var lite väl pretentiös. Beställde vi en öl så tyckte han inte att vi skulle ta just den, ja det blev lite rörigt tycker jag. Ok att han var utbildad sommelier, men det där med smaker är så individuellt. Visst är det kul att få tips och förslag, men det går att göra på ett smidigare sätt. Tex sade han att om jag drack en Gulden Draak före maten skulle jag sedan inte känna smaken av de andra ölen. Jag håller inte med om det, men men nog om det.

Vad drack jag då igår?

Gulden Draak
Achel Blonde
Trois Pistoles
Lindemans Apple

Senare på kvällen blev det en Tokens Clusterbomb samt en skvätt whisky hos en kompis, en väldigt lyckad kväll kan man säga.



Gulden Draak var mycket god! Stilen är en stark belgisk ale. (10,5%) Färgen är mörk rödbrun, skummet är tjockt. Dofter av alkohol, kola, frukt och värme stiger up ur glaset. Doftar gott! Ölet har en värmande känsla, fylligt, fruktigt, sött, maltigt och jästigt. Eftersmaken är lång och ljuvlig. Gissar att Gulden Draak bara blir bättre med åren. Verkligen kanon!

4,25/5



Achel Blonde är en trappist, 8% stark. Ganska klar gulaktig färg, skummet är mycket stort. Tycker att den doftade citrus, frukt och jäst. Smaken var frisk med inslag av kryddor, jäst, alkohol. Lättdrucken. Helt ok öl men lite blek på något sätt.

3,5/5

Trois Pistoles, en överjäst stark belgisk ale. (9%) Mörk färg, härligt skum. Doftar bär, jäst, lite rostade toner, vinös. Precis som med Gulden Draak känns knappt alkoholen, verkligen välbalanserad och välgjord. Smaken är härlig och rik av bär, kryddor ja även lite lakrits. Lite syrlig avslutning. Väldigt god!

4,25/5

Lindemans Apple var jag väldigt nyfiken på. Ölet är en spontanjäst (kul framställningsteknik) fruktlambic. Alkoholhalt på behagliga 4%. Färgen är lite grumligt gyllengul med ett vitt skum. Doften är frisk och lite syrlig med väldigt mycket äpple. Smaken är söt, men inte för söt, med tydlig äppelkaraktär. Väldigt uppfriskande och lättdrucken öl, mycket god. Har redan bestämt mig för att beställa en låda i vår, detta måste vara det perfekta sommarölet. Fler borde våga prova. Skall serveras kall! (2-4 grader)

4/5



Tokens Clusterbomb

Efter att i fredags totalsågat Tokens Julefröjd var det förstås intressant att prova Clusterbomben. Clusterbomben är en IPA på 6%. Färgen är ganska mörk, bärstensfärgad. Doftar lite konstigt, smaken är trevligare än doften. Ganska frisk och humlerik smak, beskan är bra. Ölet känns fylligt. Det är något med detta öl som jag inte riktigt gillar fullt ut dock är det fullt drickbart. Det klart godaste ölet jag druckit från Ölands Gårdsbryggeri är deras Amarillo.

2,5/5

Helt klart en kul lördagkväll, skoj att få prova några riktigt goda öl. Trots den lite annorlunda stilen inne på Lilla Barkarby kan jag verkligen rekommendera stället om ni råkar ha vägarna förbi. Betydligt mer sympatiska priser än inne i stan, Gulden Draak kostade tex 55 spänn.

5 kommentarer:

AndersAnd sa...

En gulden draak kan man ju klart knäppa innan de andra i listan, speciellt om man äter mellan så smaklökarna får "rensas ut", Låter som en trevlig kväll, häftigt att det finns ok ölställen i Stockholms förorter.. Det hittar man inte i Malmös haha (jag bor iofs i centrum så jag ska inte klaga..) Trois pistoles är också en höjdare, Lindemans apple har jag svårt för men det är många som gillar deras "lambic" antar att du inte har druckit något riktigt spontanjäst om du har druckit för lite belgiskt? där finns mycket skit häftig öl att hämta så det rekommenderar jag att du provar!

Gyllenbock sa...

Det härliga med Lindemans Apple var att den var så lättdrucken och läskande. Vill verkligen prova en sådan då det är varmt utomhus.

Har provat några Timmermans, någon enstaka gueuze men aldrig någon Faro.

Pinsamt nog har jag aldrig smakat något från Brasserie Cantillon, skäms lite över det.

En ölresa till Belgien skulle vara väldigt skoj.

Baggen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Baggen sa...

Lilla Barkaby är ganska stabilt även om, som du påpekade, ägaren utger sig för att vara ölproffs :) De har ju minskat ner antalet olika pizzor nu oxo på gott och ont. Priserna är definitivt bättre än i stockholms city så det kan vara värt en omväg ibland :)

Gyllenbock sa...

Baggen, ja det är kul att det finns några bra krogar även utanför den stora staden.

Restaurang Sorbon i Bromma har en fin öllista, värt en omväg, särskilt om man gillar öl från Belgien.