lördag 8 november 2008

Systembolagets dryckesprovningar


Systembolaget erbjuder olika dryckesprovningar i en del butiker. I onsdags var jag på en provning i Sundbyberg, mitt livs första. Temat för kvällen var "Amerikanska mikrobryggerier". Givetvis var jag väldigt nyfiken på hur det hela skulle gå till samt vilka öl som skulle provas.

19:00 började det hela. Vi var drygt 20 personer som satt och provade 10 olika ölsorter. I runt 45 minuter doftade och smakade vi på ölen, vi antecknade vad vi tyckte om ölen. Därefter gick vi tillsammans med de två medarbetarna från Systembolaget igenom de olika ölen.

Dessa öl fick vi prova:

Budweiser (referensöl)
Carrabassett Pale Ale
Hvedegoop (vi drack de två sista flaskorna)
Le Merle Belgian Style Saison
Sierra Nevada Anniversary 2008
Old Guardian Barley Wine 2008
Three Philosophers
Old Stock Ale 2008
Brother Thelonious
Old Rasputin Stout

Väldigt imponerande lista tycker jag. Enligt uppgift drack vi de två sista flaskorna Hvedegoop som fanns kvar hos Systembolaget.

300 kronor kostade det per person, värt pengarna enligt mig.

Inga kommentarer: