torsdag 20 november 2008

Slottskällans Slottslager


Det tog sin lilla tid men nu har jag äntligen provat en Slottskällans Slottslager. (nyhet i fasta sortimentet 1/10)

Vad ska man då säga om detta öl? Många tycks ha lite svårt för Slottskällans "hussmak". Faktum är att detta är en mycket trevlig lager, frisk med fina humletoner. Beskan är stabil. Smaken är lite brödig och torr, jag anar även vissa citrustoner.

Ungefär såhär borde alla ljusa lager vara, det går verkligen om man anstränger sig lite. Hör ni det, stora drakar?

Slottslagern är ett perfekt "vardagsöl", ja ett öl man kan dricka närsomhelst. Priset är också väldigt angenämt (14,90). Det var inte sista gången som jag drack en Slottslager. Skulle jag ge betyg blir det 4/5.

3 kommentarer:

AndersAnd sa...

Håller fullständigt med, jag brukar ha lite svårt för slottskällans "hus smak" men i detta fallet tycker jag det blir precis lagom.

dempa sa...

Jag tycker deras "hussmak" påminner lite om kokta grönsaker. Kände det både i denna och i Pale ale'n iaf.
Men denna är ju trevlig ändå, skön beska och bra törstsläckare.

Gyllenbock sa...

Min favorit hos Slottskällans är Imperial Stouten, riktigt bra! Vore kul att någongång få smaka deras veteöl som heter "Vrak". Frågan är bara om den återkommer? Vrakjästen är oerhört livskraftig, vilket gör att den ofta överlever rengörningen av utrustningen i bryggeriet. Det i sin tur gör att den riskerar att infektera de andra ölen.