fredag 21 november 2008

Midvinternattens mörker.















Årets andra jul/vinteröl blir Midvinternattens mörker. Receptet är framtaget genom ett samarbete mellan Wicked Wine och Sigtuna Brygghus.

Etiketten är väldigt tråkig, givetvis inte det viktigaste med ett öl men det bidrar till helheten tycker jag iallafall.

Doften är trevlig, en massa olika kryddor samt lite apelsin och karamell lyckas min kära näsa finna. (läser man produktbeskrivningen så ser man att ölet är kryddat med många spännande kryddor, nämligen: apelsinskal, kanel, kardemumma, muskot och nejlikor )

Ölet har en ganska kryddig smak, lite rostade toner och apelsinsmak tycker jag mig även kunna känna. Helt ok men lite tunt kanske. Bättre än Falcons Gammelbrygd, men tveksamt om jag kommer att tycka att detta är årets bästa julöl. Betyget blir 3,5/5.

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag blir alltid lika glad när jag ser en trevlig öl-blogg :-)

Jag lägger till dig på min lilla blogg också.

mvh Fredrik

AndersAnd sa...

Håller med även här, väldigt juligt och kryddigt men jag tycker det saknar en riktig "öl grund" att stå på. Bara för att det är mörkt och kryddigt blir det inte automatiskt julöl, i detta fallet blir det bara jul, vilket är ok men inte så mycket mer. Jag är tveksam om jag ens köper en flaska till när det finns så många andra trevliga alternativ.

Gyllenbock sa...

Tack för de orden Fredrik! :)

Anonym sa...

Kanske får satsa på lite andra öl då :) Jag har i och för sig inte tänkt köpa den här. Det jag druckit från Sigtuna förut var inget roligt. Hade verkligen svårt för Unicum Verum Jubileum. Sedan har jag provsmakat något på fat också. Tror det var en witibier... men ja.